Απατεώνες εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για να εξαπατούν, να διαδίδουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέπτουν ευαίσθητα στοιχεία ή κωδικούς με email, SMS, μηνύματα στα κοινωνικά μέσα κι άλλα τεχνάσματα phishing.
Συμμετέχουμε στην εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τις ηλεκτρονικές απάτες. Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Ελληνική Αστυνομία και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών ενώνουν τις δυνάμεις τους για την ενημέρωσή σας.
Δείτε ποιες είναι οι πιο συχνές περιπτώσεις διαδικτυακής απάτης και πώς να προστατευτείτε:
Απόπειρες εξαπάτησης με πρόφαση την έγκριση κυβερνητικών επιδομάτων
Οι επιτήδειοι επικοινωνούν με ανυποψίαστους πολίτες, τηλεφωνικά από άγνωστους αριθμούς, ή μέσω emails/SMS προφασιζόμενοι ως αιτία επικοινωνίας την έγκριση επιδομάτων όπως: το Power Pass ή το Fuel Pass ή την φορολοταρία ή την επιστροφή φόρου, κ.λπ.. Iσχυρίζονται, ότι είναι λογιστές ή υπάλληλοι/εκπρόσωποι της Εφορίας, του gov.gr, του ΔΕΔΔΗΕ, του ΕΦΚΑ, του ΟΠΕΚΑ, του ΟΑΕΔ, κ.λπ. και ζητούν διάφορα στοιχεία που σχετίζονται με τραπεζικούς λογαριασμούς. Θα πρέπει να είστε εξαιρετικά καχύποπτοι και να μην αποκαλύπτετε ποτέ τους κωδικούς σας στο e-Banking/Eurobank Mobile App, ή τα στοιχεία της κάρτας σας, ή τυχόν κωδικούς μίας χρήσης (OTP).
Απατηλά μηνύματα με email και SMS
Οι απατεώνες στέλνουν απατηλά email ή SMS προσποιούμενοι ότι αποστολέας είναι η τράπεζα των παραληπτών. Σε αυτά τα μηνύματα συνήθως αναφέρουν ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.
Τα μηνύματα δίνουν κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.
Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας των παραληπτών. Οι παραλήπτες δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά κι έτσι συμπληρώνουν τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.
Αυτή η πρακτική ονομάζεται phishing ή ηλεκτρονικό ψάρεμα.
Πώς να προστατευτείτε:
- Πρέπει να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με μηνύματα που σας ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με λογαριασμούς, κάρτες ή το e-Banking σας.
- Εάν υποψιάζεστε ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με λογαριασμούς ή κάρτες σας, μεταβείτε απευθείας στο e-Banking ή το Eurobank Mobile App χωρίς να ακολουθήσετε κάποιον σύνδεσμο.
- Παρατηρήστε εάν το μήνυμα είναι προσωποποιημένο ή εάν έχει λάθη και ανακρίβειες. Τα απατηλά μηνύματα αποστέλλονται μαζικά και δεν αναγράφουν το όνομα του πελάτη ούτε τον λογαριασμό που έχει το πρόβλημα. Επιπλέον, συνήθως υπάρχουν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Αυτά είναι ενδείξεις ότι πρόκειται για απάτη.
- Να ελέγχετε προσεκτικά την περιγραφή των μηνυμάτων (SMS, Viber) που λαμβάνετε μαζί με τον Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) για την έγκριση συναλλαγών.
- Ενεργοποιήστε υπηρεσίες ειδοποιήσεων για να ενημερώνεστε για την κίνηση προϊόντων σας. Έτσι θα λαμβάνετε push notification, email, μήνυμα Viber ή SMS στο κινητό σας αμέσως μόλις πραγματοποιηθεί μια συναλλαγή σε λογαριασμό ή κάρτα σας.
Δείτε αναλυτικά για την υπηρεσία Ειδοποιήσεων για να ενημερώνεστε για κινήσεις σε προϊόντα σας Eurobank.
Ενημερωθείτε επίσης από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών για απάτες σχετικές με τα στοιχεία ταυτότητάς σας:
- Τι είναι η κλοπή στοιχειών ταυτότητας και ποιες είναι οι συνηθισμένες μέθοδοί της.
- Πώς να αναγνωρίσετε και να προστατευτείτε από την κλοπή στοιχείων ταυτότητας.
Εξαπάτηση μέσω αγγελιών για αγορά ή πώληση προϊόντων
Οι απατεώνες τηλεφωνούν προφασιζόμενοι ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν το προϊόν για το οποίο κάποιος έχει αναρτήσει αγγελία. Ζητούν από τον πωλητή να τους δώσει στοιχεία κάρτας ή κωδικούς e-Banking και Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει εκείνη τη στιγμή στο κινητό του ώστε δήθεν να καταθέσουν τα χρήματα.
Επιπλέον, ο πωλητής μπορεί να πεισθεί από απατεώνες ότι:
- Έχουν εξοφλήσει το προϊόν, κυρίως, δείχνοντας πλαστή βεβαίωση μεταφοράς χρημάτων.
- Έχουν καταθέσει περισσότερα χρήματα, δήθεν κατά λάθος, και ζητούν επιστροφή της διαφοράς. Συνήθως ισχυρίζονται ότι κατά την πληκτρολόγηση του ποσού «πάτησαν κατά λάθος» ένα μηδενικό παραπάνω (για παράδειγμα, 8.000€ αντί για 800€) και στέλνουν πλαστή απόδειξη κατάθεσης για να αποδείξουν τον ισχυρισμό τους και να τους επιστρέψει ο πωλητής τη διαφορά.
Σε άλλες περιπτώσεις, οι απατεώνες αναρτούν ψεύτικες αγγελίες στο διαδίκτυο για δήθεν πώληση προϊόντων. Εξαπατούν τον ενδιαφερόμενο αγοραστή, ο οποίος στέλνει τα χρήματα και δεν παραλαμβάνει ποτέ το προϊόν που αγόρασε.
Πώς να προστατευτείτε:
- Για κατάθεση χρημάτων, αρκεί να δώσετε τον IBAN του λογαριασμού σας. Μην αποκαλύπτετε ποτέ κωδικούς σας ή προσωπικά και οικονομικά στοιχεία σας, ακόμη και με πρόφαση ότι έτσι θα σας καταθέσουν χρήματα.
- Ελέγξτε το ακριβές ποσό που κατέθεσε ο αγοραστής στον λογαριασμό σας μέσα από το e-Banking σας. Μην βασιστείτε μόνο σε τυχόν αποδείξεις κατάθεσης που μπορεί να σας δείξει.
Εξαπάτηση για διαμεσολάβηση στη μεταφορά παράνομου χρήματος
Οι απατεώνες ζητούν από κάποιο άτομο να μεσολαβήσει στη μεταφορά χρημάτων και προσφέρουν ως αμοιβή ένα ποσοστό των χρημάτων.
Συνήθως ζητούν μόνο τον IBAN του λογαριασμού για να γίνει εκεί η κατάθεση των χρημάτων. Στη συνέχεια, ζητούν από το θύμα είτε να τους δώσει τα χρήματα κάνοντας ανάληψη από κάποιο ΑΤΜ ή κατάστημα είτε να τα μεταφέρει σε λογαριασμό άλλου ατόμου.
Αυτή η πρακτική ονομάζεται money muling.
Πώς να προστατευτείτε:
Μη δέχεστε να μεσολαβήσετε ως ενδιάμεσοι σε διακίνηση χρημάτων από άλλα άτομα, συνήθως άγνωστα σε εσάς. Μπορεί να υποστείτε σημαντικές επιπτώσεις, καθώς με αυτόν τον τρόπο εμπλέκεστε σε παράνομες ενέργειες, είτε το γνωρίζετε είτε όχι.
Δείτε αναλυτικά όσα πρέπει να γνωρίζετε για την απάτη μεταφοράς παράνομου χρήματος (money muling).
Εξαπάτηση με πρόφαση επιδιόρθωση υπολογιστή
Οι απατεώνες τηλεφωνούν, συνήθως από το εξωτερικό, και υποδύονται τεχνικούς από μεγάλη εταιρεία πληροφορικής. Αρκετές φορές η συνομιλία γίνεται στα Αγγλικά. Ισχυρίζονται στον αποδέκτη ότι ο υπολογιστής ή η φορητή συσκευή του έχει μολυνθεί από κακόβουλο λογισμικό και πρόθεσή τους είναι να επιδιορθώσουν το πρόβλημα.
Έτσι, ζητούν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης. Με αυτά τα λογισμικά, οι απατεώνες αποκτούν πλήρη έλεγχο στις ηλεκτρονικές συσκευές του αποδέκτη.
Στη συνέχεια, οι απατεώνες ζητούν κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking (Username και Password), καθώς και τον Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνει ο αποδέκτης με μήνυμα στο κινητό του (SMS, Viber). Έτσι, αποκτούν πρόσβαση στους λογαριασμούς του θύματος και κάνουν μεταφορές χρημάτων σε λογαριασμού που ελέγχουν οι ίδιοι ή οι συνεργοί τους.
Πώς να προστατευτείτε:
Μην εμπιστεύεστε τον υπολογιστή σας σε αγνώστους:
- Εάν κάποιος σας καλεί από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό, και ισχυρίζεται ότι είναι από οποιαδήποτε εταιρεία πληροφορικής, χωρίς εσείς να έχετε δηλώσει βλάβη σε συσκευή σας, διακόψτε την κλήση.
- Μην προχωράτε σε εγκατάσταση λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης που σας προτείνει κάποιος άγνωστος.
Δείτε επίσης συμβουλές από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών για την αναγνώριση κι προστασία από υποτιθέμενη τεχνική υποστήριξη.
Επενδυτικές απάτες
Οι απατεώνες επικοινωνούν μέσω email, διαδικτυακών διαφημίσεων ή τηλεφώνου με ανυποψίαστους πολίτες. Υποδύονται εργαζομένους από μεγάλες επενδυτικές εταιρείες του εξωτερικού. Υπόσχονται υψηλές αποδόσεις με το άνοιγμα λογαριασμού σε διαδικτυακές επενδυτικές πλατφόρμες.
Ωστόσο, αυτές οι πλατφόρμες είναι εικονικές. Για να είναι μάλιστα πιο αληθοφανή όσα αναφέρουν, τις περισσότερες φορές μιλούν άπταιστα Ελληνικά.
Οι περισσότεροι από όσους έχουν εξαπατηθεί αναφέρουν ότι αρχικά οι επενδύσεις τους εμφάνιζαν σημαντικές αποδόσεις σε αυτές τις εικονικές επενδυτικές πλατφόρμες. Έτσι, οι ίδιοι επένδυαν περισσότερα χρήματα. Ωστόσο, στη συνέχεια, όταν ζητούσαν να τους αποδοθούν τα κέρδη τους, διαπίστωναν ότι είχαν πέσει θύματα απάτης.
Πώς να προστατευτείτε:
- Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και επιφυλακτικοί όταν επικοινωνούν μαζί σας άγνωστοι μέσω τηλεφώνου.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με διαφημίσεις στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υπόσχονται υψηλές αποδόσεις.
- Πριν ανοίξετε οποιονδήποτε λογαριασμό σε διαδικτυακή επενδυτική πλατφόρμα, να ελέγχετε εάν αυτή είναι αδειοδοτημένη από κάποια υπαρκτή και αρμόδια εποπτική αρχή.
Δείτε αναλυτικά την προειδοποίηση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς προς το επενδυτικό κοινό για επενδυτικούς κινδύνους (διαδικτυακή απάτη).
Απατηλές εντολές πληρωμής μέσω email
Οι απατεώνες αποκτούν μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση στην ηλεκτρονική αλληλογραφία ανάμεσα σε επαγγελματίες ή εμπόρους που συναλλάσσονται με επιχειρήσεις, είτε ως προμηθευτές είτε ως πελάτες.
Παρεμβαίνουν σε αυτήν την αλληλογραφία και προτρέπουν τους συναλλασσόμενους να καταθέσουν χρήματα σε απατηλούς τραπεζικούς λογαριασμούς, διαφορετικούς από αυτούς που είχαν συμφωνηθεί αρχικά.
Πώς να προστατευτείτε:
Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν λαμβάνετε αιτήματα πληρωμής με email:
- Επαληθεύστε ότι το αίτημα πληρωμής είναι έγκυρο.
- Πριν κάνετε την πληρωμή, διασταυρώστε τον αριθμό λογαριασμού με τον προμηθευτή ή τον πελάτη σας με τον οποίο συναλλάσσεστε.
Σημαντική ενημέρωση
Σας υπενθυμίζουμε ότι η Eurobank δεν θα σας αποστείλει ποτέ μήνυμα (π.χ. email, SMS) για να:
- Σας ζητήσει να αποκαλύψετε τα προσωπικά στοιχεία σας, όπως στοιχεία λογαριασμών και καρτών, κωδικούς ΑΤΜ και κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες e-Banking, Eurobank Mobile App ή EuroPhone Banking.
- Σας ενημερώσει ότι έχει κλειδωθεί ή έχει κάποιο πρόβλημα λογαριασμός ή κάρτα σας και να σας οδηγήσει με σύνδεσμο σε ιστοσελίδα για να συμπληρώσετε κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, στοιχεία κάρτας σας ή Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) ώστε να επιλυθεί το δήθεν πρόβλημα.
Ειδικά για την υπηρεσία IRIS Payments, μπορεί να λάβετε SMS από χρήστη που σας έχει στείλει χρήματα μέσω της υπηρεσίας. Στο μήνυμα αυτό θα υπάρχει ασφαλής υπερσύνδεσμος (link) της Eurobank που θα σας οδηγεί σε ασφαλή ιστοσελίδα, όπου θα σας ζητηθεί να συμπληρώσετε μόνο τον ΙΒΑΝ και το ονοματεπώνυμό σας για να λάβετε τα χρήματα.
Τι πρέπει να κάνετε εάν λάβετε κάποιο περίεργο μήνυμα
Τηλεφωνήστε αμέσως, όλο το 24ωρο, στο EuroPhone Banking στο 2109555000 εάν:
- Λάβετε οποιοδήποτε μήνυμα σας ζητά να αποκαλύψετε προσωπικά στοιχεία σας. Αγνοήστε ένα τέτοιο μήνυμα.
- Έχετε αμφιβολία για τη γνησιότητα κάποιου μηνύματος.
Προστασία κωδικών και προσωπικών στοιχείων
Μην αποκαλύπτετε σε κανέναν και για κανένα λόγο:
- Κωδικούς σύνδεσης για το e-Banking, το Eurobank Mobile App ή άλλες υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής.
- Kωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνετε με μήνυμα στο κινητό σας (SMS, Viber).
- Στοιχεία καρτών σας.
- Προσωπικά και οικονομικά στοιχεία σας.
Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης
Εάν έχετε πέσει θύμα κάποιας διαδικτυακής απάτης ή έχετε διαπιστώσει συναλλαγές που δεν έχετε πραγματοποιήσει ή εγκρίνει:
- Ενημερώστε αμέσως τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές.
- Τηλεφωνήστε αμέσως στο EuroPhone Banking: 2109555000
Πιστοποίηση ασφάλειας ηλεκτρονικού μηνύματος
Στα περισσότερα email που σας στέλνουμε, στην αρχή του μηνύματος θα δείτε την περιοχή πιστοποίησης ασφάλειας.
Σκοπός της είναι να πιστοποιεί την αυθεντικότητα του μηνύματος, ώστε η Eurobank να σας προστατεύει από κακόβουλες ενέργειες (phishing).
Να ελέγχετε πάντα ότι τα στοιχεία του λογαριασμού σας στη συγκεκριμένη περιοχή αναγράφονται σωστά.
Διασφαλίζουμε τις συναλλαγές σας
Στην Eurobank λαμβάνουμε όλα τα δυνατά μέτρα για να θωρακίζουμε την ασφάλεια των δεδομένων σας όταν κάνετε τις συναλλαγές σας με τα συστήματά μας.
Εφαρμόζουμε σύγχρονα πρωτόκολλα ασφαλείας και αναπτύσσουμε τεχνολογίες αιχμής για να διασφαλίζουμε τις συναλλαγές σας online, τηλεφωνικά και με τις κάρτες σας.
Κανόνες ασφαλείας για εσάς
Για να είστε ασφαλείς όμως, δεν αρκεί το ασφαλές περιβάλλον που σας προσφέρει η Eurobank. Πρέπει να ακολουθείτε ορισμένους βασικούς κανόνες ασφαλείας για να κάνετε: