Επιλέξτε γλώσσα Top Menu Main Menu Extra Button Menu Page Contents Footer Αναζήτηση

Σκοπός και χαρακτηριστικά της δράσης

Το Πρόγραμμα IΙ «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» ανήκει στα επιμέρους προγράμματα κρατικών ενισχύσεων της δράσης «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων».

Σκοπός του προγράμματος είναι η:

  • Ενίσχυση της ψηφιακής παραγωγικής ικανότητας στη χώρα με νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και διάθεση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών.

Το πρόγραμμα ενισχύει επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών που εμπίπτουν στον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών με στόχο:

  • Την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας με την κατάλληλη αξιοποίηση των ΤΠΕ.
  • Την ενδυνάμωση του κλάδου πληροφορικής (σε όρους ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας).
  • Τη δημιουργία νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας με ισχυρή εμπορική προοπτική και βιωσιμότητα.

Για τον σκοπό αυτό, το πρόγραμμα παρέχει ενισχύσεις με τη μορφή επιχορηγήσεων για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που καλύπτουν όλον τον κύκλο ανάπτυξης νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και εμπεριέχουν:

  • Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες (π.χ. έρευνα αγοράς, μελέτη σκοπιμότητας, ενέργειες απόκτησης νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων κ.ά.).
  • Δραστηριότητες ανάπτυξης των νέων ψηφιακών προϊόντων / υπηρεσιών.
  • Συμπληρωματικές δραστηριότητες εμπορικής αξιοποίησης των νέων προϊόντων και υπηρεσιών.

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ.

Το ύψος της ενίσχυσης διαμορφώνεται κατά περίπτωση έως και 70%.

Περιοχή εφαρμογής της δράσης είναι όλη η ελληνική επικράτεια.

Δικαιούχοι της δράσης

Στο πλαίσιο του προγράμματος ενισχύονται υφιστάμενες πολύ μικρές, μικρές ή μεσαίες ιδιωτικές επιχειρήσεις (όπως ορίζονται στη Σύσταση της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ). Αρκεί:

  1. Να δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια με ελληνικό ΑΦΜ.
  2. Να είναι ενεργές κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα.
  3. Να έχουν ιδρυθεί / συσταθεί πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης στο πρόγραμμα.
  4. Να συνιστούν νομική οντότητα –Ανώνυμη Εταιρεία (ΑΕ), Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ), Ομόρρυθμη Εταιρεία (ΟΕ) ή Ετερόρρυθμη Εταιρεία (ΕΕ), ΙΚΕ, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση / Συνεταιρισμός ή Ατομική Επιχείρηση– και να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
  5. Να ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε όλους τους κλάδους της οικονομίας με προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών σε δεδομένη αγορά και να εμπίπτουν στους κανόνες του εμπορικού δικαίου.
    Επιλέξιμες οικονομικές δραστηριότητες για τους σκοπούς του προγράμματος θεωρούνται αποκλειστικά οι δραστηριότητες του κλάδου πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Οι συγκεκριμένοι ΚΑΔ πρέπει να είναι ενεργοί πριν την έναρξη υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου.
  6. Να λειτουργούν νόμιμα, να συμμορφώνονται με τη σχετική ενωσιακή και εθνική περιβαλλοντική νομοθεσία και να διαθέτουν, εφόσον τους ζητηθεί, το κατάλληλο έγγραφο τεκμηρίωσης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και την ασκούμενη δραστηριότητά τους (π.χ. άδεια λειτουργίας, απαλλακτικό άδειας λειτουργίας, γνωστοποίηση έναρξης λειτουργίας, την τυχόν κατά περίπτωση προβλεπόμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση κ.ά.).
  7. Να μην βρίσκονται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση.
  8. Να μην εκκρεμεί εις βάρος τους διαδικασία ανάκτησης κρατικής ενίσχυσης.
  9. Να μην έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης ή αναδιάρθρωσης ή να μην έχουν λάβει ενίσχυση διάσωσης και έχουν αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης ή έχουν λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και να μηην υπόκεινται ακόμη σε σχέδιο αναδιάρθρωσης.
  10. Να μην είναι προβληματικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον ορισμό του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014 και το με ΑΠ 42649/EYKE5351/10.04.2017.
  11. Να μην συντρέχουν οι λόγοι αποκλεισμού του άρθρου 40 του Ν.4488/2017 (Α137/13.09.2017).

Αιτήσεις δεν μπορούν να υποβάλουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ασκούν δραστηριότητες μη εμπορικού χαρακτήρα, όπως:

  • Δραστηριότητες δημόσιας διοίκησης και υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης
  • Δραστηριότητες τυχερών παιχνιδιών και οργανώσεων
  • Δραστηριότητες νοικοκυριών
  • Δραστηριότητες εξωχώριων οργανισμών.

Εξαιρούνται επίσης δραστηριότητες που συνδέονται με την εφαρμογή της αρχής της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» (2021/C 58/01).

Τα χαρακτηριστικά των ψηφιακών προϊόντων / υπηρεσιών

Το πρόγραμμα ενισχύει επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εμπορική αξιοποίηση νέων, καινοτόμων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών που:

  • Βασίζονται σε σύγχρονες τεχνολογίες.
  • Έχουν στόχο, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία νεοϋπολογιστικών υποδομών και υπηρεσιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αξιοποίηση υποδομών και υπηρεσιών Cloud και την ανάπτυξη διαδικτυακών υπηρεσιών λογισμικού.

Τα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες που συμπεριλαμβάνονται στα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά:

  • Μπορεί να απευθύνονται σε μεμονωμένους καταναλωτές (B2C) και σε άλλες επιχειρήσεις (B2B/ B2B2C). Δεν αποκλείονται περιπτώσεις κάθετων / εξειδικευμένων αγορών. Σε κάθε περίπτωση, απευθύνονται σε σαφώς ορισμένη δυνητική πελατειακή βάση και καλύπτουν διαπιστωμένες και πραγματικές ανάγκες της αγοράς-στόχου.
  • Τεκμηριώνουν την ιδιότητα του «προϊόντος», διακρίνονται δηλαδή, μεταξύ άλλων, από:
  1. Προκαθορισμένη λειτουργικότητα που ενσωματώνεται στη βασική λύση πριν την όποια προσαρμογή ανά πελάτη.
  2. Υψηλό βαθμό τυποποίησης.
  3. Επαναληψιμότητα στον τρόπο διάθεσης / εφαρμογής τους ανά πελάτη.
  4. Διακριτή και αναγνωρίσιμη ονομασία (branding).
  5. Οδικό χάρτη εξέλιξης (product roadmap).
  6. Τυποποιημένη μεθοδολογία καθορισμού της σύνθεσης (configuration) και της τιμολόγησης αυτής (pricing).
  7. Επαρκή τεκμηρίωση.
  8. Δυνατότητα ένταξης σε μία συγκεκριμένη αγορά (κατηγορία προϊόντων).
  • Δημιουργούν προστιθέμενη (τεχνολογική) αξία στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου. Επιλέξιμες θεωρούνται οι επενδύσεις που δημιουργούν:
    • Ένα νέο προϊόν που δεν υπήρχε ή υπήρχε μόνο ως βασική ιδέα / πρωτότυπο (proof of concept / prototype).
    • Μια ριζικά ανανεωμένη έκδοση υφιστάμενου προϊόντος βασισμένη σε καινοτόμες τεχνολογίες. Η αναφορά σε ανανεωμένη έκδοση δεν καλύπτει τη δημιουργία νέων εκδόσεων (releases / versions) στο πλαίσιο της συνήθους εξέλιξης ενός προϊόντος, αλλά αφορά επενδύσεις ριζικού ανασχεδιασμού (π.χ. μεταφορά legacy προϊόντος σε νέα αρχιτεκτονική ή άλλο stack, cloud native, multitenant, API enabled).
    • Ένα εντελώς νέο module προϊόντος με ξεχωριστή λειτουργικότητα που μπορεί να ενσωματωθεί σε υφιστάμενη οικογένεια προϊόντων (π.χ. νέο ERP/ CRM module που προστίθεται σε υφιστάμενη σουίτα).

Αντίθετα, δεν θεωρείται επιλέξιμη μια επένδυση που προβλέπει τη διάθεση υφιστάμενων τεχνολογικών λύσεων απλώς με άλλη μορφή ή εμπορική ονομασία (repackaging, white labeling κλπ.).

  • Είναι τεχνολογικά άρτια και αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες. Ακολουθούν καλές πρακτικές στον τομέα τους σχετικά με την αρχιτεκτονική και τον τρόπο ανάπτυξης και διάθεσης. Οι πρακτικές αυτές επιτρέπουν την κλιμάκωση σε μεγάλο αριθμό πελατών (στις περιπτώσεις που έχει εφαρμογή) και διευκολύνουν την εξέλιξή τους.
  • Διαθέτουν στο τέλος της επένδυσης επαρκή λειτουργικότητα (σε σχέση με τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται). Αυτό επιτρέπει την εμπορική διάθεσή τους στην αγορά (minimum marketable product).
  • Χρησιμοποιούνται στο τέλος της επένδυσης από πραγματικούς πελάτες / χρήστες, έστω και πιλοτικούς.

Οι δραστηριότητες που χρηματοδοτούνται

Στο πλαίσιο των επενδυτικών σχεδίων, ενισχύονται οι:

  • Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες (Δ1) πριν από την κυρίως ανάπτυξη του προϊόντος – εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας, διενέργεια έρευνας αγοράς, ενέργειες ερευνητικού χαρακτήρα που έχουν ως αντικείμενο την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων κ.ά.
  • Ανάπτυξη του προϊόντος (Δ2) που αποτελεί και τον κύριο κορμό της επένδυσης – ανάλυση και λειτουργικός σχεδιασμός, τεχνικός σχεδιασμός  και υλοποίηση, τυποποίηση, ετοιμασία για διάθεση κ.ά.
  • Εμπορική αξιοποίηση (Δ3) – διασφάλιση δικαιωμάτων εμπορικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, λοιπές ενέργειες προώθησης και δημοσιότητας κ.ά.

Οι επιλέξιμες δαπάνες

  • Δαπάνες προσωπικού (≥40% π/υ)
  • Υπηρεσίες Τρίτων (≤50% π/υ), π.χ. συμβουλευτικές υπηρεσίες, δαπάνες συμμετοχής σε εμπορικές εκθέσεις κ.ά.
  • Πρόσθετα γενικά έξοδα (≤15% π/υ), π.χ. δαπάνες μετακινήσεων, δημοσιότητας, προσαρμογών για άτομα με αναπηρία κ.ά.
  • Δαπάνες οργάνων και εξοπλισμού (≤20% π/υ).

Συγκριτική αξιολόγηση των επιλέξιμων προτάσεων

Για την επιλογή των επιχειρήσεων που θα αποκτήσουν χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος, γίνεται συγκριτική αξιολόγηση των επιλέξιμων προτάσεων.

Κριτήρια

α/α

Κατηγορία
Κριτηρίων

Σχετική
βαρύτητα

Κριτήριο

Σχετική
βαρύτητα

1

Κ.K.1
ΠΡΟΪΟΝ

35%

Κ.1.1

Κατανόηση αγοράς-στόχου και
εστίαση σε πραγματικές ανάγκες
ή ευκαιρίες

40%

2

Κ.1.2

Καταλληλότητα προϊόντος και
Τεχνολογική/ Επιχειρησιακή
καινοτομία

40%

3

Κ.1.3

Ωριμότητα προϊόντος

20%

4

Κ.Κ.2
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ

30%

Κ.2.1

Προφίλ και ανταγωνιστικά
πλεονεκτήματα της βασικής
ομάδας

30%

5

Κ.2.2

Προφίλ και ανταγωνιστικά
πλεονεκτήματα Επιχείρησης-
Δικαιούχου & Συνεργατών

30%

6

Κ.2.3

Πληρότητα μεθοδολογίας
εφαρμογής επιχειρηματικού
σχεδίου

40%

7

Κ.Κ.3
ΕΜΠΟΡΙΚΗ
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ

35%

Κ.3.1

Αξιολόγηση οικονομικής
σκοπιμότητας και εμπορικής
βιωσιμότητας

30%

8

Κ.3.2

Επίπεδο εξωστρέφειας

30%

9

Κ.3.3

Εμπορικό ενδιαφέρον από
τρίτους - Στρατηγικές
Συνεργασίες

30%

10

Κ.3.4

Επιπτώσεις ESG

10%

 

Τρόπος βαθμολόγησης

Κάθε κριτήριο βαθμολογείται χωριστά και λαμβάνει μια ακέραια τιμή από 0 έως 3, δηλ. Β(ΚΧΥ) = [0 ή 1 ή 2 ή 3]. Υψηλότερη βαθμολογία σημαίνει μεγαλύτερη / πληρέστερη κάλυψη του συγκεκριμένου κριτηρίου.

Χαρακτηρισμός

Πιθανή επεξήγηση (βοηθητικό)

Βαθμολογία

ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΟ

Δεν υπάρχει καθόλου κάλυψη των ζητουμένων.
Υπάρχει παντελής έλλειψη τεκμηρίωσης των ισχυρισμών.
Η προσέγγιση έχει ουσιώδεις ελλείψεις και δεν μπορεί να γίνει στο σύνολό της αποδεκτή.

0

ΟΡΙΑΚΑ ΕΠΑΡΚΕΣ –
ΜΕ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ

Καλύπτονται κάποιες βασικές πτυχές, αλλά επίσης ένα μέρος
των ζητούμενων δεν προσεγγίζεται επαρκώς.
Δεν παρέχονται επαρκή στοιχεία για την αιτιολόγηση-απόδειξη
των γενικών επιχειρημάτων που παρατίθενται.
Υπάρχει γενική και αόριστη αιτιολόγηση.
Παρατίθενται μεν επιχειρήματα τα οποία δεν κρίνονται
πειστικά.

1

ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟ –
ΑΠΟΔΕΚΤΟ

Τα περισσότερα στοιχεία αξιολόγησης του κριτηρίου
καλύπτονται με επάρκεια.
Δίνονται σαφείς απαντήσεις και στις περισσότερες
περιπτώσεις παρατίθεται το ανάλογο τεκμηριωτικό υλικό.

2

ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ –
ΑΡΙΣΤΟ

Καλύπτονται πλήρως όλες ή σχεδόν όλες οι πτυχές του
κριτηρίου και δίνονται επαρκή στοιχεία και τεκμηρίωση.
Από τα στοιχεία και τη συνολική τεκμηρίωση αναδεικνύεται ο
υψηλός βαθμός ποιότητας της Αίτησης Χρηματοδότησης
αναφορικά με το συγκεκριμένο κριτήριο.
Η Αίτηση Χρηματοδότησης είναι πλήρως συμβατή με τη
φιλοσοφία της Δράσης αναφορικά με το συγκεκριμένο κριτήριο.

3

Υπολογισμός συνολικής βαθμολογίας

Για τον υπολογισμό της σταθμισμένης βαθμολογίας κάθε κριτηρίου πολλαπλασιάζεται ο απόλυτος βαθμός του με τη σχετική βαρύτητα (%) του κριτηρίου και το συντελεστή 100:
 
  • Βαθμολογία κριτηρίου Β(ΚΧΥ) = Β(ΚΧΥ) x Βαρύτητα χ 100 
Στη συνέχεια, αθροίζονται οι βαθμολογίες των κριτηρίων κάθε κατηγορίας κριτηρίων και πολλαπλασιάζονται με τη σχετική βαρύτητα κάθε Κατηγορίας Κριτηρίων:
 
  • Βαθμολογία κατηγορίας κριτηρίων Β(ΚΚΧΥ) = Β(ΚΧΥ) x Βαρύτητα
 
Ο συνολικός βαθμός της αίτησης χρηματοδότησης αποτελεί το άθροισμα των βαθμολογιών των επιμέρους κατηγοριών κριτηρίων:
 
  • Β = Σ [Β(ΚΚΧ)].
 
Η τελική βαθμολογία μπορεί να κυμαίνεται από 0 έως 300 βαθμούς. Η αποτύπωση των σταθμισμένων βαθμολογιών κάθε κριτηρίου, των βαθμολογιών των ομάδων κριτηρίων και της τελικής βαθμολογίας γίνεται σε ακρίβεια δύο δεκαδικών ψηφίων.

Ελάχιστη βαθμολογία αποδοχής

Απορρίπτονται ως απαράδεκτες επενδυτικές προτάσεις με:
 
  • Συνολική βαθμολογία μικρότερη από 150 βαθμούς 
  • Βαθμολογία οποιασδήποτε κατηγορίας κριτηρίων μικρότερη από 40 βαθμούς

Ο προϋπολογισμός των έργων

Τα έργα που μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από το πρόγραμμα μπορούν να έχουν προϋπολογισμό από 200.000 έως 2 εκατ. ευρώ.

Ενδιαφέρεστε για τη δράση;

Η υποβολή αιτήσεων από τους δικαιούχους της χρηματοδότησης και από τους προμηθευτές είναι από τις 22.06.2022 έως τις 30.09.2022.
 
Εάν ενδιαφέρεστε να ενταχθείτε στη δράση, πρέπει να κάνετε online αίτηση στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Διαχείρισης Ενισχύσεων (ΗΠΔΕ) που τηρεί και διαχειρίζεται ο Φορέας Υλοποίησης (Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη ΑΕ).
 
Δείτε αναλυτικές πληροφορίες στην πρόσκληση για το πρόγραμμα.

Διαβάζω την πρόσκληση