Τα βασικά για το ηλεκτρονικό εμπόριο στο εξωτερικό
- Άνθρωποι: Τι να αναζητήσετε στους συνεργάτες σας που θα υποστηρίξουν την επέκτασή της επιχείρησής σας στο εξωτερικό.
- Προϊόντα: Ποιες προβλέψεις και προσαρμογές πρέπει να κάνετε για τα προϊόντα που θα διαθέτετε διασυνοριακά στο e-shop σας.
- Κίνδυνοι: Πώς να προετοιμαστείτε για πιθανούς κινδύνους που θα αντιμετωπίσετε με την είσοδό σας σε αγορές εκτός Ελλάδας.
Εξυπηρέτηση πελατών στη γλώσσα τους
Είναι σημαντικό οι συνεργάτες σας να μπορούν να μιλούν τη γλώσσα των πελατών σας στο εξωτερικό. Έτσι, θα είναι σε θέση να απαντούν σε ερωτήματα τους, όταν ζητούν πληροφορίες για τα προϊόντα σας, την εταιρεία σας κ.ά.:
- Τηλεφωνικά
- Σε live chat
- Μέσω Facebook Messenger
- Με email
Όταν εξυπηρετείτε τους πελάτες στη δική τους γλώσσα, ενισχύετε την εμπιστοσύνη τους σε εσάς. Έτσι, αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση για να κάνουν τις αγορές τους από το e-shop σας.
Γνώση της τοπικής αγοράς
Φροντίστε οι συνεργάτες σας να γνωρίζουν τη χώρα όπου σκοπεύετε να κάνετε ηλεκτρονικό εμπόριο. Έτσι, θα μπορούν να σας κατατοπίσουν πιο εύκολα και γρήγορα σχετικά με τις ιδιαιτερότητες της αγοράς της:
- Κύριοι ανταγωνιστές
- Δημοφιλείς τρόποι πληρωμής
- Χρεώσεις μεταφορικών
- Νομοθεσία και φορολογία
Με τις γνώσεις και την πείρα τους μπορείτε να αποκτήσετε σημαντικά πλεονεκτήματα στη νέα αγορά. Επιπλέον, είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για να αποφύγετε πιθανούς κινδύνους του ηλεκτρονικού εμπορίου στο εξωτερικό.
Μετάφραση και τοπική προσαρμογή e-shop (localisation)
Για να επεκτείνετε τη δραστηριότητά σας στο εξωτερικό, χρειάζεται να προσαρμόσετε το e-shop σας στη γλώσσα, τις ανάγκες και τα δεδομένα της τοπικής αγοράς.
Καλό είναι να επιλέξετε εξειδικευμένους συνεργάτες που μπορούν να δημιουργήσουν το κατάλληλο περιεχόμενο για το e-shop σας:
• Περιγραφές και τίτλους για τα προϊόντα σας στην τοπική γλώσσα.
• Εικόνες που ανταποκρίνονται στα πρότυπα και τις προτιμήσεις της τοπικής αγοράς.
• Υλικά επικοινωνίας που ακολουθούν τους τύπους και λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας.
Αυτή η εργασία δεν είναι μια συνηθισμένη μετάφραση. Λέγεται localisation (τοπική προσαρμογή) και γίνεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο που θα βοηθήσει την είσοδο και επιτυχία σας στη νέα αγορά.
Δείτε αναλυτικά για τη μετάφραση του περιεχομένου του e-shop σας.
Έρευνα ανταγωνισμού
Μελετήστε τους ανταγωνιστές σας στη χώρα στην οποία σκοπεύετε να προωθήσετε τα προϊόντα σας. Για να δείτε πώς τοποθετούνται στην αγορά, προσπαθήστε να καταγράψετε:
- Τι μερίδιο έχουν στην αγορά;
- Τι προϊόντα διαθέτουν; Τεχνικά χαρακτηριστικά, ποιότητα;
- Ποια κανάλια διανομής χρησιμοποιούν;
- Πώς τιμολογούν και τι εκπτώσεις κάνουν;
Με αυτά τα δεδομένα μπορείτε να κάνετε καλύτερα τη δική σας τοποθέτηση στην τοπική αγορά και να εντοπίσετε ευκαιρίες για την επιχείρησή σας και τα προϊόντα σας.
Βρείτε περισσότερες τεχνικές και εργαλεία για να παρακολουθείτε τον ανταγωνισμό σας στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Έλεγχος για περιορισμούς
Καλό είναι πρώτα να βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να διαθέσετε τα προϊόντα του e-shop σας στην τοπική αγορά του εξωτερικού.
Τα περισσότερα προϊόντα θεωρούνται ασφαλή για πώληση στο εξωτερικό. Ωστόσο, για ορισμένα είδη μπορεί να ισχύουν συγκεκριμένοι περιορισμοί, ανάλογα με τη χώρα. Περιορισμοί ισχύουν συνήθως στα:
- Ρούχα και παπούτσια
- Καλλυντικά και είδη ομορφιάς
- Ηλεκτρονικά είδη
- Αντισηπτικά, μάσκες, συμπληρώματα διατροφής κ.ά.
Αποθήκευση προϊόντων
Για να κάνετε ηλεκτρονικό εμπόριο στο εξωτερικό, είναι απαραίτητο να εξασφαλίσετε χώρο για να αποθηκεύετε τα προϊόντα του e-shop σας. Μπορείτε να επιλέξετε:
- Δικό σας χώρο στην τοπική αγορά – Ακριβή λύση, αλλά σας εξασφαλίζει πλήρη εποπτεία του τρόπου αποθήκευσης των προϊόντων, της κατάστασής τους, αλλά και του πραγματικού (όχι μόνο λογιστικού) τους αποθέματος.
- Αποθήκες τοπικών συνεργατών ή 3PL (3rd Party Logistics) – Πιο φθηνή και ασφαλής λύση, αλλά μπορεί ο συντονισμός με τους τοπικούς συνεργάτες σας να είναι πιο δύσκολος.
Μπορείτε να δοκιμάσετε διαφορετικές λύσεις για να βρείτε αυτή που ταιριάζει καλύτερα στην επιχείρησή σας.
Αποστολή προϊόντων
Είναι σημαντικό να είστε συνεπείς και αποτελεσματικοί όταν στέλνετε τις παραγγελίες στους πελάτες σας. Γι’ αυτόν το σκοπό:
- Επιλέξτε αξιόπιστους τοπικούς συνεργάτες – για να παραδίδουν τις παραγγελίες κατά το δυνατόν χωρίς καθυστερήσεις ή λάθη.
- Διερευνήστε τις χρεώσεις για τα μεταφορικά – για να περιορίζετε το κόστος που επιβαρύνει τους πελάτες σας και να είστε ανταγωνιστικοί.
- Καθορίστε την πολιτική επιστροφών σας σε συνεργασία με τον νομικό σύμβουλό σας – για να γνωρίζουν οι πελάτες σας τα δικαιώματά τους και τις διαδικασίες, εγγυήσεις και χρεώσεις που ισχύουν εάν αλλάξουν γνώμη ή λάβουν λάθος ή ελαττωματικό προϊόν.
Όταν η παράδοση των προϊόντων γίνεται έγκαιρα και σωστά, οι πελάτες σας σχηματίζουν καλή εικόνα για το e-shop σας. Έτσι, μπορεί να έχει περισσότερες πιθανότητες να πετύχει στο εξωτερικό.
Ασφάλεια στις πληρωμές
Μια μεγάλη πρόκληση που θα αντιμετωπίσετε είναι ο κίνδυνος απάτης στις πληρωμές που δέχεστε από τους πελάτες σας στο εξωτερικό.
Καλό είναι να επιλέξετε μια υπηρεσία πληρωμών που είναι αξιόπιστη, ασφαλής και δημοφιλής στους πελάτες που στοχεύετε στην τοπική αγορά, π.χ. το PayPal.
Δείτε αναλυτικά ποιοι είναι οι βασικοί τρόποι πληρωμής σε e-shop.
Νομοθεσία και φορολογία
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τους νόμους και τη φορολογία που ισχύουν στην τοπική αγορά όπου θέλετε να επεκτείνετε την εμπορική δραστηριότητά σας, π.χ.:
- Ποιο είναι το φορολογικό καθεστώς και η διαδικασία φορολόγησης;
- Σε ποιους κανονισμούς ή απαγορεύσεις υπάγονται τα προϊόντα του e-shop σας;
- Είναι υποχρεωτικό να έχετε φορολογική έδρα στη χώρα όπου θέλετε να δραστηριοποιηθείτε;
Εάν δεν κατανοήσετε τους νόμους της τοπικής αγοράς και τη φορολογία που ισχύει στο διασυνοριακό εμπόριο, μπορεί να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις για την επιχείρησή σας. Γι’ αυτό αξίζει να αφιερώσετε αρκετό χρόνο και χρήματα για να βρείτε κατάλληλους συνεργάτες με ειδικές γνώσεις.
1. Μάθετε από τον ανταγωνισμό σας
Μπορείτε να βγάλετε χρήσιμα συμπεράσματα εάν μελετήσετε τα χαρακτηριστικά των προϊόντων που διαθέτουν οι ανταγωνιστές σας στην τοπική αγορά που σας ενδιαφέρει:
- Τεχνικά χαρακτηριστικά – π.χ. σχήμα, ποικιλία, μεγέθη, σήματα, χρώματα προϊόντων κ.ά.
- Ποιότητα – π.χ. αντοχή, εμφάνιση, ευκολία στη χρήση κ.ά.
2. Προσαρμόστε τις συσκευασίες σας στις τοπικές συνθήκες
Είναι σημαντικό οι πελάτες σας να παραλαμβάνουν τις παραγγελίες τους χωρίς φθορές. Γι’ αυτό, ελέγξτε ότι οι συσκευασίες των προϊόντων σας είναι αρκετά ισχυρές για να αντέχουν στις:
- Κλιματολογικές συνθήκες της χώρας όπου στέλνετε το προϊόν.
- Καταπονήσεις κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση.
- Συνθήκες αποθήκευσης κ.ά.
Εάν χρειαστεί, αφιερώστε χρόνο για να κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές και να προσαρμόσετε τις συσκευασίες σας στις νέες συνθήκες.
3. Διαφυλάξτε το περιθώριο κέρδους σας
Για να πετύχετε ανταγωνιστικές πωλήσεις για τα προϊόντα σας και να εξασφαλίσετε καλό περιθώριο κέρδους, καλό είναι να έχετε ξεκάθαρη εικόνα για:
- Τα κόστη σας – π.χ. έξοδα για την αποθήκευση και διακίνηση των προϊόντων σας κ.ά.
- Την τιμολογιακή πολιτική του ανταγωνισμού – π.χ. τιμές πώλησης και προσφορές για προϊόντα παρόμοια με τα δικά σας κ.ά.
- europa.eu: Επίσημος διαδικτυακός τόπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που δίνει πληροφορίες και για τις διασυνοριακές πωλήσεις ανάμεσα στα κράτη μέλη της.
- Το ηλεκτρονικό εμπόριο του 21ου αιώνα – Ευκαιρίες στο διασυνοριακό εμπόριο: Μελέτη από την DHL για την εξέλιξη του διασυνοριακού εμπορίου τον 21ο αιώνα.
- Οδηγός από την Google για να επεκτείνετε την επιχείρησή σας στο εξωτερικό: 3 βήματα για να προσεγγίζετε πελάτες σε όλον τον κόσμο με το δικό σας παγκόσμιο επιχειρηματικό σχέδιο.